Vox Patrum 57 (2012): Różnice pomiędzy wersjami

Z biblioteka
Przejdź do nawigacji Przejdź do wyszukiwania
(dr)
m (Admin51 przeniósł stronę Vox Patrum: Tom 57 (2012) do Vox Patrum 57 (2012))
(Brak różnic)

Wersja z 06:13, 1 mar 2020

Vox Patrum Tom 57 (2012), Księga Jubileuszowa ks. prof. Wincentego Myszora

  • Ludmiła Lach-Bartlik, Ksiądz profesor Wincenty Wilhelm Myszor, 11-20
  • Ludmiła Lach-Bartlik, Wykaz drukowanych prac ks. prof. hab. Wincentego Myszora, 21-34
  • Eirini Artemi, The Christological controversy between Nestorius of Constantinople and Cyril of Alexandria, 35-51
  • Theoni Boura, The relationship between Hellenism and Christianity in st. Basil’s Speech to the young..., 53-57
  • Sławomir Bralewski, Zagłada filozofów helleńskich w imperium romanum – obraz mędrców w relacji Sokratesa z Konstantynopola i Hermiasza Sozomena, 59-76
  • Ryszarda Bulas, Chrześcijańskie itineraria do miejsc świętych od II do VIII wieku, 77-91
  • Bogdan Czyżewski, Sens życia w ocenie Ojców Apostolskich, 93-101
  • Bazyli Degórski, Chrzest w Traktach wielkanocnych św. Gaudentego z Brescji, 103-113
  • Tomasz Dekert, Marek Gnostyk, Kain i fałszerze prawdy. Wątek ojcostwa szatana w polemikach antyheretyckich II wieku, 115-135
  • Henryk Dybski, Wydania krytyczne, czas powstania i autorzy starożytnych żywotów św. Teodora Studyty. Jego curriculum vitae w oparciu o Żywot A, 137-154
  • Augustyn Eckmann, Świętego Augustyna przeżywanie starości w świetle jego listów, 155-166
  • Tadeusz Gołgowski, Początki Kościoła monofizyckiego w Egipcie, 167-180
  • Bogusław Górka, Obraz Boga w Biblii, 181-192
  • Józef Grzywaczewski, Wpływy monastyczne w życiu rodzinnym w Galii w IV-VI wieku, 193-215
  • Arkadiusz Jasiewicz, Znaczenie cudów w Historii mnichów w Egipcie, 217-224
  • Sylwia Kaczmarek, Jak mówić o Chrystusie, by rosła wspólnota? Chryzostomowa egzegeza Dz 2, 37-47 w 7. Homilii na Dzieje Apostolskie, 225-245
  • Wojciech Kamczyk, Perykopa o wskrzeszeniu Łazarza (J 11, 1-44) a nauka św. Augustyna o odpuszczeniu grzechów, 247-261
  • Oleksandr Kashchuk, Posiadanie cnót jako przedsmak niebiańskiego życia w nauczaniu Grzegorza Wielkiego, 263-275
  • Dariusz Kasprzak, Tematyka społeczna w pismach św. Ambrożego z Mediolanu, 277-296
  • Daria Keiss-Dolańska, Cezarea/Wieża Stratona w wybranych źródłach pisanych, 297-307
  • Piotr Kochanek, Udział Polaków w 21 Międzynarodowych Kongresach Bizantynistów w latach 1924-2006, 309-335
  • Tadeusz Kołosowski, Etyczno-antropologiczne aspekty aborcji w świetle klasycznej literatury Grecji i Rzymu, 337-349
  • Jan M. Kozłowski, Homer a Eucharystia, 351-357
  • Tatiana Krynicka, Starożytny łaciński centon: próba przybliżenia na przykładzie „Centonu weselnego” Auzoniusza, 359-378
  • Ludmiła Lach-Bartlik, Terminologia trynitarna w Expositio in canticum canticorum Apponiusza (księgi I-III), 379-397
  • Paweł Mąkosa, Konstytutywne elementy wstępnej katechezy według De catechizadis rudibus św. Augustyna, 399-408
  • Ireneusz Milewski, Problematyka społeczna w mowach Jana Mandakuniego, 409-417
  • Roman Murawski, Karolińskie Ordo de catechizandis rudibus, 419-426
  • Leon Nieścior, Nil z Ancyry a Jan Chryzostom o życiu monastycznym, 427-435
  • Arkadiusz Nocoń, Poeta poranka i wieczoru. Hymny św. Ambrożego w Liturgii godzin, 437-451
  • Monika Ożóg, Podróże mnichów i duchownych w świetle pism świętego Hieronima, 453-468
  • Jerzy Pałucki, Małżeństwo drogą doskonalenia chrześcijańskiego na podstawie epistolografii św. Paulina z Noli, 469-481
  • Roland Marcin PancerzChrześcijanin a dobra materialne w refleksji szkoły aleksandryjskiej: od Klemensa do Dydyma, 483-493
  • Przemysław Piwowarczyk, „Communes et ecclesiastici” w Adversus haereses III 15, 2, Ireneusza z Lugdunum, 495-503
  • Józef Pochwat, Obraz Maryi u św. Hieronima w jego Komentarzu do Ewangelii według św. Mateusza, 505-519
  • Marta Przyszychowska, Natura ludzka jako zagubiona owca w nauczaniu Ojców Kościoła, 521-533
  • Krzysztof Sordyl, Próba rekonstrukcji doktryny i struktury Kościoła nowacjańskiego, 535-550
  • Agata Sowińska, Znaczenie Egiptu w apokaliptyce – Λόγος Τέλειος /Asclepius (NHC VI, 8: 70,3-76,1; Ascl. 24-27), 551-573
  • Marek Starowieyski, Elementy autobiograficzne w trzech męczeństwach afrykańskich z III wieku, 575-585
  • Alicja Stępniewska, Antuza – matka św. Jana Chryzostoma w świetle starożytnych źródeł, 587-600
  • Stanisław Strękowski, Pieśń nad Pieśniami w interpretacji Aponiusza, 601-612
  • Antoni Swoboda, Wychowanie potomstwa na przykładzie Kobierców Klemensa Aleksandryjskiego i Listów św. Hieronima ze Strydonu, 613-640
  • Piotr Szczur, Ojcowie Kościoła wobec bogactwa kościołów i przepychu liturgii. Zarys problematyki, 641-657
  • Mariusz Szram, Inspiracje judeohelleńską egzegezą Filona Aleksandryjskiego w pismach św. Hieronima, 659-665
  • Mariusz Terka, Nauczanie św. Augustyna o Żydach w świetle Enarrationes in psalmos, 677-698
  • Rafał Toczko, Pelagiusz widziany oczami św. Augustyna, św. Hieronima, Pawła Orozjusza i Mariusza Mercatora, 699-712
  • Adam Tondera, Związek między chrystologią a teorią praw natury w traktacie Euzebiusza z Cezarei Przeciwko Hieroklesowi, 713-725
  • Wojciech Teister, Andrzej Uciecha, Postawa chrześcijan Kościoła perskiego w czasie prześladowań Szapura II, 667-676
  • Norbert Widok, Droga dążenia do świętości według Klemensa Rzymskiego, 727-735
  • Renata Wierna, Apokryficzne przedstawienie męczeństwa św. Bartłomieja apostoła na obrazie z kościoła parafialnego w Burgrabicach, 737-750
  • Justyna E. Wróblewska, Św. Justyn – „sprawiedliwy pośród narodów”, 751-761
  • Paweł Wygralak, Postawa ubogiego wobec ofiarodawcy i jego daru w nauczaniu starożytnego Kościoła (I-III wiek), 763-772
  • Marian Zając, Eucharystia jako centrum celebracji chrześcijańskiej w ujęciu katechetycznej szkoły aleksandryjskiej, 773-792
  • Dariusz Zalewski, Idea contemptus mundi u Eucheriusza z Lyonu, 793-805
  • Rafał Zarzeczny, Euzebiusz z Heraklei i jego Homilia efeska (cpg 6143) z etiopskiej antologii patrystycznej Qerellos, 807-819
  • Brunon Zgraja, Stworzenia nierozumne wezwaniem do doskonałości. Przyczynek do studium nad Hexaemeronem św. Ambrożego, 821-837
  • Anna Z. Zmorzanka, „Platoński” Marsanes i jego pitagorejski wątek, 839-851
  • Antoni Żurek, Katecheza eucharystyczna św. Augustyna, 853-862

PRZEKŁADY

  • Ewangelia według Bazylidesa (CPG 1899: Hippolytus Romanus, Refutatio omnium haeresium VII 20, 1 - 27, 13; X 14, 1-10), Ewa Osek, 865-885
  • Święty Efrem Syryjski, Hymn XXXI O wierze (Ephraem, Hymnus de fide XXXI), Jan W. Żelazny, 887-893
  • Święty Bazyli Wielki, Do młodzieńców o korzyściach z czytania książek pogańskich (Basilius Caesariensis, De legendis gentilium libris, CPG *2867), Roman Andrzejewski, Stanisław Longosz, 895-921
  • Święty Augustyn, Augustyńskie napomnienie Wiktora (Augustinus, Epistula 8* coll. J. Divjak), Jacek Pudliszewski, 923-927
  • Św. Beda Wielebny, Brytania – położenie, jej podbój i nawrócenie (Beda Venerabilis, Historia ecclesiastica gentis Anglorum I 1-5, CPL 1375), *Iwonna Salamonowicz-Górska, Stanisław Longosz, 929-938