Vox Patrum 70 (2018)

Z biblioteka
Przejdź do nawigacji Przejdź do wyszukiwania

ARTYKUŁY

  • Terapeuci – żydowscy prekursorzy monastycyzmu chrześcijańskiego w „De vita contemplativa” Filona z Aleksandrii (The Therapeutae – Jewish Precursors of Christian Monasticism in “De vita contemplativa” Philo of Alexandria) – ks. L. Misiarczyk
  • Ślady egzegezy Filona Aleksandryjskiego w „De monastica exercitatione” Nila z Ancyry (Traces of Philo of Alexandria’s Exegesis in Nil of Ancyra’s “De monastica exercitatione”) – L. Nieścior OMI
  • Antiochia Syryjska jako ośrodek ascezy i monastycyzmu w drugiej połowie IV w. (Antioch in Syria as an Ascetic and Monastic Center in the Second Half of the Fourth Century) – ks. P. Szczur
  • Апофатична трiадологiя та катафатична синергiя у богословськiй думцi Василiя Великого (Apophatic Triadology and Kataphatic Synergy in the Theology of Basil the Great) – V. Zhukovskyy
  • Obraz Boga w „Apoftegmatach Ojców Pustyni” (The Image of Gog in the “Apophthegmata of the Desert Fathers”) – ks. A. Nocoń
  • Opieka nad chorymi jako droga do świętości według św. Doroteusza z Gazy (Care for the Sick as the Way to Holiness According St. Dorotheus of Gaza) – bp P. Turzyński
  • Spiritualità del monachesimo maschile nelle opere di san Girolamo (Spirituality of Male Monasticism in the Works of St. Jerome) – B. Degórski O.S.P.P.E.
  • Miejsce i rola wspólnoty monastycznej w Kościele według św. Augustyna (The Place and the Role of the Monastic Community in the Church According to St. Augustine) – ks. W. Kamczyk
  • Praca fizyczna w życiu monastycznym: argumentacja św. Augustyna w „De opere monachorum” (Manual Labour in Monastic Life: St. Augustine’s Argumentation in “De opere monachorum”) – ks. W. Turek
  • Pewniejsza nadzieja? Zachęty do życia monastycznego w epistolografii IV i V wieku (Surer Hope? Encouregments for Taking up a Monastic Life in the Latin Christian Letters of the 4th and 5th Century) – ks. M. Wysocki
  • „Aquileienses clerici quasi chorus beatorum habentur” (Hieronim, „Kronika”, rok 374). Przykład życia religijnego duchownych pod koniec IV w. (“Aquileienses clerici quasi chorus beatorum habentur” (Jerome, “The Chronicle”, AD 374). An Example of Monastic Life of Priests Towards the End of the 4th Century) – A. Bastit-Kalinowska
  • Wczesnochrześcijańskie ruchy paramonastyczne na podstawie „Diversarum hereseon liber” Filastriusza z Brescii oraz innych katalogów herezji (Early Christian Paramonastic Movements on the Basis of “Diversarum hereseon liber” of Filastrius of Brescia and Other Catalogs of Heresies) – ks. M. Szram
  • Znaczenie wyglądu zewnętrznego dziewic i mnichów w formacji duchowej w klasztorach Galii i Hiszpanii (VI-VII w.) (The Importance of the Outward Appearance of Nuns and Monks in Spiritual Formation in the Monasteries of Gaul and Spain (6th-7th Centuries)) – ks. P. Wygralak
  • „Reguła Mistrza” o wyborze i nauczaniu opata (Choosing and Teaching of the Abbot in “The Rule of the Master”) – ks. B. Czyżewski
  • Sophronius, a Monk of Palestine, and Miaenergism. The Tension Between Exactness and Ambiguity – O. Kashchuk
  • Teologiczne podstawy monastycznej mistyki nestoriańskiej (syro-orientalnej) w Listach Jana z Dalijata (Theological Fundaments of the Nestorian (East Syrian) Monastic Mysticism in the Letters of John of Dalyatha) – ks. A. Uciecha
  • „Dialog Filozofii z Historią”: zagadkowy wstęp do „Historii powszechnej” Teofilakta Simokatty (“Dialogue Between History and Philosophy”: A Mysterious Introduction to Theophylactus Simocattes’ “History”) – A. Kotłowska
  • Roma capta! – uwagi na temat relacji o zdobyciu Rzymu w 410 i 455 r. w dziełach wybranych autorów późnoantycznych (“Roma capta”! – Comments on Accounts About the Sacks of Rome in the Years of 410 and 455 in the Works of Selected Late Antique Authors) – M. Wilczyński
  • Car bułgarski Piotr (927-969) w bizantyńskiej historiografii X-XII wieku (Bulgarian Tsar Peter (927-969) in the Byzantine Historiography of the 10th-12th Centuries) – M.J. Leszka
  • Kolorystyka szczegółów geograficznych w „Notitia dignitatum pars Orientis” według rękopisów Oxoniensis Canonicianus Misc. 378 i Monacensis Latinus 10291 (The Colours of Topographical Allusions in “Notitia dignitatum pars Orientis” According to Oxoniensis Canonicianus Misc. 378 and Monacensis Latinus 10291) – J. Wiewiorowski
  • Vignetten von Konstantinopel in den mittelalterlichen und frühneuzeitlichen Karten. Die Entwicklung eines grafischen Topos der Stadt (Vignettes of Constantinople in the Medieval and Early Modern Maps. The Evolution of a Graphic Topos of the City) – P. Kochanek
  • Jeden z herezjarchów? Przedstawienia ikonograficzne Mahometa w rękopisie РНБ, F.IV.151 w kontekście staroruskich narracji na jego temat (One of the Heresiarchs? Iconographic Representations of Muhammad in the РНБ, F.IV.151 Manuscript in the Context of the Old Russian Narratives About Him) – Z. Brzozowska
  • Miejsce ekfrazy w bizantynistycznej historiografii artystycznej (The Place of Ekphrasis in Byzantine Art History) – M. Smorąg Różycka
  • Kilka uwag o wpływie hezychazmu na przedstawienie chrztu Chrystusa na przykładzie sztuki z terenów Królestwa Serbii (A Few Notes on the Influence of Hesychasm on Representation of Christ’s Baptism on Example of Art in the Serbian Kingdom) – A. Piórecka
  • Panorama Konstantynopola w „Liber chronicarum” Hartmanna Schedla (1493). Miasto idealne – „memoria” chrześcijaństwa (The Panorama of Constantinople in “Liber chronicarum” of Hartmann Schedel (1493). The Ideal City – the Recollection of Christianity) – U. Mazurczak
  • Image and Metaphor of the Sea in the “Homilies on the Gospel of Saint Matthew” by John Chrysostom – ks. P. Szczur
  • „Et ait: «Faciamus hominem ad imaginem et similitudinem nostram»” (Rdz 1, 26). Próba egzegezy bizantyńskiej na przykładzie „Komentarza do Księgi Rodzaju” Anastazego z Synaju (“Et ait: «Faciamus hominem ad imaginem et similitudinem nostram »” (Gen 1:26). An Attempt of Byzantine Exegesis on the Example of a “Commentary to the Book of Genesis” by Anastasius of Sinai) – M. Jóźwiak
  • Wizerunek pustyni i jej mieszkańców w świetle świadectw świętych Ojców z Synaju (The Image of the Desert and Its Inhabitants in the Light of the Testimony of the Holy Fathers of Sinai) – T. Wolińska

PRZEKŁADY

  • Święty Jan Chryzostom – Homilie do Drugiego Listu św. Pawła Apostoła do Koryntian (hom. 1-3) (In epistulam II ad Corinthios argumentum et homiliae 1-3, CPG 4429) (Saint John Chrysostom – Homilies on the Second Epistle of St. Paul the Apostle to the Corinthians (hom. 1-3)), wstęp i przekład (introduction, translation and notes) ks. A. Paciorek
  • Święty Roman Melodos – Kontakion na święto „Spotkania Pana” – „Ofiarowania Jezusa w świątyni Jerozolimskiej” (Contacium in Hypapante Domini, CPG 7570; hymn 14) (Saint Romanos the Melodist – The Kontakion for the Feast of the “Hypapante of the Lord” – “The Presentation of Jesus at the Temple in Jerusalem”), wstęp i przekład (introduction, translation and notes) B. Degórski O.S.P.P.E